Skärpning för Hel...

Hej folkens...

Ja, nu är det verkligen dags att jag skärper mig lite.

Vi börjar med dagen idag och så går vi lite bakåt i snabb takt, så ni får en uppdatering av vad som hänt den sista tiden.

Idag vaknade jag med en fin lapp från min kvinna på köksbordet.

Där stod det bland annat "Det är bara att trycka igång kaffebryggaren så är ditt kaffe klart i ett nafs" - fint att vakna till de orden.

Vi var med om en lite olustigt lustig sak på bussen igår, nämligen en skönt ovetande och etikettsmässigt lobotomerad stockholmsj... som kommit på den bra idén att ta med sig sin flickvän och sin dator på en resa till Jämtland.
Fast sköta sig någorlunda v ar visst något han tappat senaste vändan på NPE...
ETT:  Han var otrevlig och hotfull mot sin kvinna hela resan och fler än jag reagerade på det.
TVÅ:  Han var en typisk bortskämd överklassunge som fått för lite kärlek från sina föräldrar.
TRE:  Det är en myt att kläderna gör mannen - de var fräscha snygga och trevliga, men han var ett svin likaväl.
FYRA: Hur överklass är det att pracka ner på alla fattiga stackare som fallit ur kurs - men ändå ha en sunkig gammal laptop, ärvd från farsan i en PLASTPÅSE???
Jaja, jag fick tyst på honom och med lite hjälp av min kvinna fick även den stackars hunsade flickan framför lite lugn och ro, samt ökat medhåll från passagerarna.
Ett gott råd grabben: Klipp dig, raka dig under armarna och sluta hacka på din tjej.
Annars sitter du snart där med picken i handen, datorn i plastpåsen, med ditt flottiga hår i en soffa i Åre och undrar vad som hände.

Vi kom hem igår efter att ha varit till min vän Ylva i Stockholm ett par dagar. Det var inte enda orsaken till att vi åkte dit, men vi tänkte att det var lika bra att passa på att träffa denna person - som är mig mycket kär och som jag känt ett helt liv och lite till.
Huvudsakliga orsaken till att vi skulle till Stockholm var att vi skulle på en konsert.

De som känner mig redan vet att det är ett ganska stort företag för mig att över huvud taget åka någonstans där det finns fler folk än jag kan hålla uppsikt över genom att hålla huvudet lite stilla.
Så, needless to say... Det tog några månaders förberedelse att ta sig till Globen för att se en shysst konsert.
Jag är inte ofta på sådana saker, men att gå med min kvinna dit och se någon som jag håller högt i respekt - var en stundtals trevlig upplevelse.
Nu kan Alecia Moore skryta med att jag valde att gå ut och se henne live - den första spelningen jag varit på, på över tjugo år... Fast jag misstycker om hennes val av artistnamn, men det passerar.
Även jag skall väl få ha rätt att favorisera lite och ha några som jag tycker bättre om än andra - som skänker mig mer glädje än andra. Det har alla och jag är inte mer än en människa... Också...

Men men...

Vi går vidare bakåt då...

De som har mig på facebook kommer kunna se fler bilder från mitt senaste fynd.
Jag gillar ju gamla böcker och som vissa vet - riktigt gamla böcker. Fast det finns ju några relativt sentida klassiker med, som skattas högt både av mig och andra.
Bland annat denna tunga stora bok i originalutgåva från 1931 - Nils Holgerssons Underbara Resa genom Sverige, av Selma Lagerlöf.
Den boken, utgåvan och tryckningen minns när författarinnan dog. Det är mäktigt.
Min egen mormor läste den för mig som liten och jag hittade till den boken genom att den liksom ropade. Första antikvariatet vi gick in på, första hyllan jag tittade på, i mitten i ögonhöjd - Jag vill ha dig - du skall vara med mig.
Dagen efter gick vi förbi en annan handlare, som ville ha listpris för sitt exemplar - som var i sämre skick än den som ropade.
Som tur är, vet inte alla vilka skatter de sitter på, vissa uppskattar dem inte och vissa bryr sig helt enkelt inte. Denna skattkammare kommer jag gå till många fler gånger - för klientelet där letar bara efter begagnade "moderna böcker" och han har inte en susning om vare sig det kulturella eller ekonomiska värdet i vissa av böckerna han sålde. Han hade hur mycket som helst - för en kaffepeng på stan.

Jag blev nästan tokig. Var tvungen att gå ut i "förtid" och jag vet vem jag skall ta med mig dit, eller hur Mir?

Man gör helt enkelt inte böcker på samma sätt längre, de flesta är helt döda och har ingen strömmning. De produceras på ett helt annat sätt nu. Boktryckeriet var länge en konst - även ganska långt in på 1900-talet. Men nu är det mest tråkigt att hålla i en "underhållningsbok" - inte mycket större kulturellt eller historiskt värde än en bootleg av Carolas Jul i Bethlehem....
Det är synd...

Så, till lite tråkigare saker...

Mina älskade hemmavarande pojkar är väldans bråkiga med varandra och alla andra - helt enkelt inte helt i balans just nu, så jag och mamman har beslutat om att de skall få lite time-out från varandra en stund och inte träffas så mycket på veckorna utan få lite lugn och ro med varsin förälder och respektive vuxensällskap. Og så skifter vi...
Det kan komma att bli bra.

En anledning till att det skrivs lite mindre här, för tillfället är att jag har den mesta av min energi förlagd till verkligheten, livet, familjen och problemlösningar runt detta.

Men avslutningsvis... Ja, det är således officiellt att jag tycker Pink är en fantastisk artist, även om det i stort sett inte är min musiksmak så gillar jag hennes styrka och egenhet. Ingen kan ta det från henne riktigt ännu.

Tack för en underbar kväll, A...

Kommentarer
Postat av: Mir

näääh vem ska du ta med dit?

2009-11-13 @ 23:32:11
URL: http://beyondforever.blogg.se/
Postat av: C.G.

Well... Så klart dig...



Kommwe bli bra det :-D

2009-11-15 @ 00:08:28
URL: http://magickwithouttears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0